|
Jeg havde længe fulgt fiskeriet fra Klintholm på diverse hjemmesider og fora, og synes tiden var blevet modet til at få det prøvet af. Turen var egentligt ikke planlagt i langt tid på forhånd. Men da vejrudsigten lovede flot vejr, besluttede jeg at benytte muligheden og tage afsted en søndag eftermiddag ved 14-tiden, med henblik på at få båden søsat inden det blev mørkt, overnatte i havnen for at fiske om mandagen hvor vejret lovede godt. Der var ikke nogle gaster der havde mulighed for at tage med, så jeg besluttede at få lidt erfaring med at håndtere båden alene når nu den er indrettet og udstyret med dette for øje. Båd og bil blev pakket og afsted det gik i de ca. fire timer, det tog mig at køre til Klintholm havn på Møn.
Ved ankomst til havnen blev båden hurtigt sat i vandet, da jeg havde en time inden det blev mørkt. Der var meget stille på havnen, men der ankom da en enkelt sjællandsk båd ind fra 40-meteren. De havde haft en lidt hård retursejlads pga. bølger. De havde dog tre mindre laks i kassen.
Da jeg jo skulle overnatte i havnen, flyttede jeg båden over i marinaen hvor den blev fortøjret for natten og varmen tændt. Så kabinen var dejlig varm, da jeg returnerede med den pizza fra den lokale pizzaasmed. Jeg ville afsted til 40-meteren tidligt om morgenen ved det første lys. Så vækkeuret blev sat til 04.45 da jeg kravlede i posen - jeg havde kun én dags fiskeri. Så tiden skulle ikke bruges på at sove dagen væk.. Morgenmaden blev indtaget og ca. 05.30 synes jeg at der var ved at være tilstrækkeligt lys, til at sejle fra Klintholm. |
Jeg kendte jo ikke området, så jeg ville ikke risikere noget ved at sejle afsted i mørke. Det var koldt og der var ingen vind, så der lå en tæt tåge de første par mil fra havnen. Resten af turen foregik i det flotteste sceneri mens jeg passerede klinten på venstre side.
De ca 20 sømil tog en lille times tid af sejle og jeg stoppede lidt før 40-meter kurven for at sætte grejet. Jeg besluttede mig for at køre med 8 stænger i det fine vejr. 3 på hver rig og to sideplaners. I området hvor jeg startede fiskeriet, var der en del ålegræs i vandet. Så grejet skulle kontrolleres ofte for at fiske effektivt.
Jeg var en at de første både derude, men stille og roligt kom der flere og flere til festen og der var megen hyggelig snak på kanal 72 og stille og roligt begyndte meldingerne om laks at tikke ind. Dog alle i 3-6 kg. klassen. Enkelte havde lidt problemer med udstyret, men hjælpsomheden var i top og det gav en vis sikkerhed når man nu lå så langt fra land.
Jeg mærkede intet de første timers fiskeri - det gjorde nu ikke så meget, da Østersøen viste sig fra sin bedste side. Jeg havde efterhånde også fundet et område der var frit for ålegræs. Så jeg kunne slappe mere af uden af skulle kontrollere agn hele tiden. Måske slappede jeg lidt for meget af, for da det ene hjul på riggen satte i et hyl, fik jeg et chok. Laksen hamrede derudaf og jeg kastede mig over de andre stænger for at få alt ryddet. Dette var ikke en 3 kg. laks jeg lige kunne klare ved at fjerne et par stænger. Da alle stænger var bjærget, havde laksen taget 800 fod line og en kanon fight begyndte for alvor.
Jeg besluttede at sejle laksen lidt ind, så båden blev sat i tomgang og en 90 grades vinkel til fisken blev sat på piloten og jeg fik langsomt men sikkert line tilbage på hjulet, og efter hvad synes som en evighed, fik jeg det første syn af dyret. Jeg kunne se at det var en flot fisk, men at den var kroget ved rygfinnen, hvilket forklarede de enorme kræfter den havde udvist. Nu måtte jeg passe meget på ikke at miste den. Efter en del tovtrækkeri gav den sit endeligt og jeg kunne uden problemer nette en flot 9.3 kg. fisk - Sikke en oplevelse!
Jeg var en at de første både derude, men stille og roligt kom der flere og flere til festen og der var megen hyggelig snak på kanal 72 og stille og roligt begyndte meldingerne om laks at tikke ind. Dog alle i 3-6 kg. klassen. Enkelte havde lidt problemer med udstyret, men hjælpsomheden var i top og det gav en vis sikkerhed når man nu lå så langt fra land.
Jeg mærkede intet de første timers fiskeri - det gjorde nu ikke så meget, da Østersøen viste sig fra sin bedste side. Jeg havde efterhånde også fundet et område der var frit for ålegræs. Så jeg kunne slappe mere af uden af skulle kontrollere agn hele tiden. Måske slappede jeg lidt for meget af, for da det ene hjul på riggen satte i et hyl, fik jeg et chok. Laksen hamrede derudaf og jeg kastede mig over de andre stænger for at få alt ryddet. Dette var ikke en 3 kg. laks jeg lige kunne klare ved at fjerne et par stænger. Da alle stænger var bjærget, havde laksen taget 800 fod line og en kanon fight begyndte for alvor.
Jeg besluttede at sejle laksen lidt ind, så båden blev sat i tomgang og en 90 grades vinkel til fisken blev sat på piloten og jeg fik langsomt men sikkert line tilbage på hjulet, og efter hvad synes som en evighed, fik jeg det første syn af dyret. Jeg kunne se at det var en flot fisk, men at den var kroget ved rygfinnen, hvilket forklarede de enorme kræfter den havde udvist. Nu måtte jeg passe meget på ikke at miste den. Efter en del tovtrækkeri gav den sit endeligt og jeg kunne uden problemer nette en flot 9.3 kg. fisk - Sikke en oplevelse!
Ikke langt tid efter kom den berygtede Møn-tåge til 40-meteren. Det var imponerende hvor hurtigt sigten gik ned til nærmest ingenting. Det var en KÆMPE hjælpe at have AIS og radar ombord. Jeg vil gå så langt at sige, at man ikke skal tage derud uden. Jeg ved at der er mange der blot har en AIS modtager, men det er langt nemmere at få tingene til at glide når alle kan se alle på AIS. Så jeg vil opforde til at få en sender/modtager hvis man fisker på 40-meteren på denne tid af året. På et tidspunkt talte jeg 7 båden indenfor 1-1 1/2 sømil på AIS i det tågede vejr.
Jeg besluttede at trække mig fra området hvor der lå de mange både. Hvis jeg havde fået hug og ikke kunne have hovedet i skærmene, havde det været noget bøvl. Som jeg kom lidt længere mod nord lettede tågen pludseligt og jeg fik et par smålaks indenfor de næste par timer der begge blev genudsat.
Jeg havde lagt en plan der betød, at jeg senest ville forlade 40-meteren senest ved 17-tiden for at være i havn inden det blev mørkt. Så timingen var perfekt da en laks lagde vejen forbi min bomberwobler på bagbord sideplaner lidt over kl. 16. Grejet blev ryddet og jeg kunne nyde fighten i det flotteste eftermiddagsvejr med motoren slukket. Efter et kvarters tid, kunne jeg nette endnu en flot fisk. Denne gang på 8.5 kg. Dette var den perfekte afslutning på en dejlig dag og 16.30 satte jeg kursen vestover mod Klintholm.
Jeg havde lagt en plan der betød, at jeg senest ville forlade 40-meteren senest ved 17-tiden for at være i havn inden det blev mørkt. Så timingen var perfekt da en laks lagde vejen forbi min bomberwobler på bagbord sideplaner lidt over kl. 16. Grejet blev ryddet og jeg kunne nyde fighten i det flotteste eftermiddagsvejr med motoren slukket. Efter et kvarters tid, kunne jeg nette endnu en flot fisk. Denne gang på 8.5 kg. Dette var den perfekte afslutning på en dejlig dag og 16.30 satte jeg kursen vestover mod Klintholm.
I havn blev båden taget op og pakket. Fiskene renset i de gode lokaliteter på havnen, og en 4-timers biltur tilbage til det jyske blev klaret.
Mon ikke jeg snart er retur i Klintholm. Det er en lang tur i bil og båd. Men det er det hele værd!!
K&B
Mon ikke jeg snart er retur i Klintholm. Det er en lang tur i bil og båd. Men det er det hele værd!!
K&B