Quicksilver 640 Weekend del I
1: Projektstart
Båden er en Quicksilver 640 Weekend fra 2010 med udenbords motor. Netop 2010 er året hvor den forstærkede version af båden kom på markedet. Dette var naturligvis afgørende for mig, at jeg fik netop denne version af båden.
Efter at have fulgt bådmarkedet i langt tid og studeret mange forskellige både, var jeg sikker på at det det skulle være netop denne model som må siges at være en kendt model i trollingkredse. Den var det rigtige kompromis mellem budget og båd. Jeg havde fornøjelse af af sejle en uge på Bornholm med min kammerat Allan i hans båd. Så jeg ved præcist hvad den kan og hvad den ikke kan. Renoveringen af båden bliver fra top til tå så den bliver udstyret som jeg ønsker det. Det bliver forventeligt en renovering over nogle år hvor det her i første omgang handler om at få båden sejlklar. På sigt er der nogle ting jeg gerne vil have lavet på den - men som sagtens kan vente. (Fotos nedenfor er modelfotos) 2: Rustfrit stål
Efter at have skilt båden af og mere eller mindre rykket alt ud af den, var første skridt at montere det rustfri stål som jeg har fået lavet til den. Den obligatoriske bøjle med stangholdere langs bådens store tagudhæng, samt en radarbøjle.
Som man kan se på billedet, har jeg monteret et dæksel/skroggennemførsel tiltænkt alle kablerne der kommer fra taget og som kan videre ned i kabinen. 3: Benzintank
Jeg har haft benzintanken helt ud for at inspicere og rengøre den udvendigt. Det var med noget besvær at den kom ud. Men det lykkedes til sidst.
Jeg var ikke helt tilfreds med den måde tanken var fastgjort til båden. Så efter geninstallationen, blev der lavet lidt klodser så den ikke kan bevæge sig overhovedet. 4: Skygge
En af de kendte svagheder ved en 640 Weekend er monteringen af skyggen over frontruden. Der er flere eksempler på, at den er røget af under kørsel på trailer med deraf stort vindtryk. Så der blev fabrikeret et par nylonklodser monteret med skruer oven- og nedenfra. Jeg tror ikke den ryger nogen steder nu.
|
|
POST NR.
1
2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
OVERSKRIFT
Projektstart Rustfrit stål Benzintank Skygge Ny trailer Elspil Radar Batterirum varme Sandblæsning af bunden |
5: Ny trailer
En velfungerende trailer er meget vigtig når båden skal bruges 100% som en trailerbåd. Så jeg har købt en ny Brenderup 3500 kg. trailer til den. Det betyder, at der er masser med nyttelast at arbejde med næsten uanset hvad der bliver proppet i båden.
Første step i klargøringen af trailer, var den obligatoriske Prolan imprægnering af de forskellige dele af traileren.
Første step i klargøringen af trailer, var den obligatoriske Prolan imprægnering af de forskellige dele af traileren.
6: Elspil
Alle der har båd på en trailer ved at et godt og velfungerende elspil er afgørende for at det går nemt ved rampen. Jeg havde gode erfaringer med min sidste båd med et Warrior 9500SD med dyneema wire. Så det fik genvalg.
Stævnøjet på en 640 Weekend sidder meget højt. Så det er nødvendigt med det høje trailertårn fra Brenderup til denne bådtype (Det fås i to størrelser). Herudover skulle jeg lige have smeden til at lave en kraftig galvaniseret adapterplade så spillet kom til at passe med huller osv. på trailertånet.
Spillet bliver leveret med en voldsom trækkrog som jeg synes var lige i overkanten til båden. Så der blev splejset en ny og mindre krog på wiren.
Stævnøjet på en 640 Weekend sidder meget højt. Så det er nødvendigt med det høje trailertårn fra Brenderup til denne bådtype (Det fås i to størrelser). Herudover skulle jeg lige have smeden til at lave en kraftig galvaniseret adapterplade så spillet kom til at passe med huller osv. på trailertånet.
Spillet bliver leveret med en voldsom trækkrog som jeg synes var lige i overkanten til båden. Så der blev splejset en ny og mindre krog på wiren.
7: Radar
Jeg synes lige der skulle pyntes lidt op. Så radaren blev pakket ud sammen med VHF og AIS antennerne.
Radaren er virkelig lækker. Det er den nye Simrad Halo 20+ der simpelthen bare et helt fantastisk. Det pyntede :-)
Radaren er virkelig lækker. Det er den nye Simrad Halo 20+ der simpelthen bare et helt fantastisk. Det pyntede :-)
7: Batterikasse elspil
Jeg ville have have en batterikasse på traileren hvor der var plads til lidt småting ud over batteriet. Så jeg har fundet en alukasse der "spidser" en anelse mod kørselsretningen som er blevet monteret foran spiltårnet.
Kassen har jeg monteret på et par bærearme der normalt bruges på Brenderup gangbroer. Inde i kassen har jeg lavet en lille trækasse til et 115AH batteri. Desuden er der her placeret en afbryder, samt en Victron lader til batteriet.
Kassen har jeg monteret på et par bærearme der normalt bruges på Brenderup gangbroer. Inde i kassen har jeg lavet en lille trækasse til et 115AH batteri. Desuden er der her placeret en afbryder, samt en Victron lader til batteriet.
8: Batterirum
En 640 weekend til påhængsmotor har et rigtig fint stuverum agter da jo der ikke er en indenbords motor her. Rummet er oplagt til kølekasser og andet godt til mit fiskeri. Så i min indretning prøver jeg at friholde rummet i størst mulig grad for alt andet som jeg kan placere andetsteds.
Dette drev min søgen efter en alternativ placering til bådens batterier. Resultatet blev det uudnyttede plads/rum der er under bordet om læ. Det passede perfekt til formålet. Det er tilmed en fordel, at det er i bagbord side, så der kommer lidt ekstra vægt i denne side af båden.
Opgaven er af den type der ser ganske overkommelige ud ved første blik. Men det har taget en del tid at lave - og ikke mindst udtænke. Det blev til en del træ- og glasfiberarbejde. Men resultatet blevet fint og funktionelt.
Ud over bådens batterier er der i rummet placeret en Victron lader, en hovedsikring til forbrugsbatteriet og et BEP skillerelæ.
Dette drev min søgen efter en alternativ placering til bådens batterier. Resultatet blev det uudnyttede plads/rum der er under bordet om læ. Det passede perfekt til formålet. Det er tilmed en fordel, at det er i bagbord side, så der kommer lidt ekstra vægt i denne side af båden.
Opgaven er af den type der ser ganske overkommelige ud ved første blik. Men det har taget en del tid at lave - og ikke mindst udtænke. Det blev til en del træ- og glasfiberarbejde. Men resultatet blevet fint og funktionelt.
Ud over bådens batterier er der i rummet placeret en Victron lader, en hovedsikring til forbrugsbatteriet og et BEP skillerelæ.
9: Varme i båden
Et andet af de lidt større delprojekter, er installation af dieselfyr. Jeg har valgt et Webasto AirTop 40. Jeg kan ikke leve med et produkt der ikke bare starter. Så ingen kinafyr her:-). Ud fra den tidligere nævnte præmis om at ville friholde det store agterrum for installationer, har jeg installeret fyrets dele andetsteds. Selve fyret er placeret mellem skottene i bagbord agter side. En lille smule bøvlet - men jeg synes det var det værd. Herfra løber varmeslanger til kabinen med to udtag. Et udtag i skabet, samt et ved gulvet (se billede).
Der er blevet skåret et hul i det bagbord trin til ringdækket. I dette hulrum, er der nu placeret en 16L. rustfri tank, og dieselpumpen sidder også i dette rum i en isoleret kasse.
Udstødningen kommer ud i bagbord agter hjørne hvor det ikke er i vejen for noget.
Endeligt er der trukket et flexrør til et luftindtag på dækket hvor fyret så tager luften fra.
Der er blevet skåret et hul i det bagbord trin til ringdækket. I dette hulrum, er der nu placeret en 16L. rustfri tank, og dieselpumpen sidder også i dette rum i en isoleret kasse.
Udstødningen kommer ud i bagbord agter hjørne hvor det ikke er i vejen for noget.
Endeligt er der trukket et flexrør til et luftindtag på dækket hvor fyret så tager luften fra.
10: Sandblæsning af bunden
Båden har ved de tidligere ejere lagt fast i vandet. Jeg skal bruge den som trailerbåd, så bundmaling er på inden måde ønskeligt.
På min tidligere båd forsøgte jeg at slibe gammel bundmaling og primer af. Dette var en enorm tidskrævende proces og resultatet blev ikke godt nok. Så denne gang skulle der tages andre midler i brug for at få alt malingen af, så bunden efterfølgende kan vandslibes og poleres. Så jeg hyrede "Perfect Blasting" ind til opgaven. "Perfect" lød jo ganske acceptabelt :-)
Først blev båden flyttet fra traileren og op på bukke, så der var ordentlige arbejdsforhold. Chris fra "Perfect Blasting" ankom som aftalt hvorefter har gik i gang med arbejdet, efter vi havde drøftet de forskellige optioner. Han anvender ultra fint sand der blandes med vand. Han havde rigtig god forståelse for det delikate i, at båden efterfølgende skulle poleres op. Så resultatet derfor skulle være så fint/glat som muligt. Så han tog sig god tid til opgaven og var rigtig omhyggelig med at få fjernet malingen og de to lag primer. Altid rart at arbejde med professionelle!
Resultatet blev meget tilfredsstillende. Båden blev ikke skadet i gelcoaten ét eneste sted og overfladen er imponerende glat. Så et absolut glimrende udgangspunkt for den videre proces med bunden.
Tak til Perfect Blasting for pænt arbejde.
På min tidligere båd forsøgte jeg at slibe gammel bundmaling og primer af. Dette var en enorm tidskrævende proces og resultatet blev ikke godt nok. Så denne gang skulle der tages andre midler i brug for at få alt malingen af, så bunden efterfølgende kan vandslibes og poleres. Så jeg hyrede "Perfect Blasting" ind til opgaven. "Perfect" lød jo ganske acceptabelt :-)
Først blev båden flyttet fra traileren og op på bukke, så der var ordentlige arbejdsforhold. Chris fra "Perfect Blasting" ankom som aftalt hvorefter har gik i gang med arbejdet, efter vi havde drøftet de forskellige optioner. Han anvender ultra fint sand der blandes med vand. Han havde rigtig god forståelse for det delikate i, at båden efterfølgende skulle poleres op. Så resultatet derfor skulle være så fint/glat som muligt. Så han tog sig god tid til opgaven og var rigtig omhyggelig med at få fjernet malingen og de to lag primer. Altid rart at arbejde med professionelle!
Resultatet blev meget tilfredsstillende. Båden blev ikke skadet i gelcoaten ét eneste sted og overfladen er imponerende glat. Så et absolut glimrende udgangspunkt for den videre proces med bunden.
Tak til Perfect Blasting for pænt arbejde.