23: Netværksdiagram.
Er blevet inspireret fra Kent fra Team NO-luck som har lavet nogle fine diagrammer over sit set-up. Så jeg har været ved at lave en tegning over netværket som skal installeres.
Det giver et godt overblik over hvilke kabler der skal bruges. Og de sidste er derfor også bestilt hos Fiskekortet.dk. Min plan er indledningsvis at installeret alle netværkskabler, og herefter alle 12V kablerne i både. Det skal nok tage nogle dage... 24: NSS 7.
Jeg har i langt tid gået og grublet over, hvor jeg skulle placere min NSS 7. Der var to muligheder. Den ene var under halvtaget udenfor på dækket. Dette ville muliggøre at NSS 7 kunne betjenes under fiskeri mv. Ulempen var alle kablerne der skulle trækkes til taget, samt at den alt ander lige ville sidde mere udsat her. Alternativet, som blev den endelige beslutning, blev ved styrepulten. Det betyder at den sidder sammen med NSS 12, med de fordele det giver mht. opsætning af skærmbilleder mv. Jeg får installeret WiFi, som betyder at jeg kan bruge en IPAD som sekundær skærm. Men jeg turde ikke bínde an med, at den kunnne erstatte NSS 7 ved pulten.
For at give fleksibilitet med placeringen af skærmen, er den blevet monteret på en arm fra RAM. Det betyder at jeg kan dreje den i den position der passer den aktuelle sejlsituation. Armen er voldsom robut og lavet i aluminium. Så den sidder ikke og vibrerere eller andet. På billederne herunder er det ikke alle kabler der er trukket endnu. De "kommer ud" gennem en lille muffe på siden af styrepulten |
|
POST NR.
23
24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 |
OVERSKRIFT
Netværksdiagram
NSS 7 Netværkskabler Hovedstrøm Downriggers 220V. lader Strømkabler Forbrugsbatteri Power on Downriggers Udendørs lys Strømafbrydere mv. Testtur I Lys på trailer Navn på båden Stangholdere mv. Indvendigt lys Anker Testtur Varme I Varme II Varme III Cockpitbord Cigarstik Landstrøm |
25: Netværkskabler.
Jeg er nu blevet færdig med at trække alle netværks- og strømkabler til de bokse der er monteret på skottet. Som billederne viser, har jeg valgt at lægge kablerne i tomrør. Det beskytter naturligvis lidt ekstra, men betyder også at installationen bliver lidt pænere - og det betyder også lidt...
De to kabler der går på tværs på billederne, er gas/gear til motor.
De to kabler der går på tværs på billederne, er gas/gear til motor.
26: Hovedstrøm.
De tykke kabler til hovedstrøm er så småt på plads. Jeg har valgt at overdimentionere kablerne en del. Dermed kan installationen udvides uden problemer i fremtiden. De to hovedkabler er således på 50 mm2. På plusiden, har jeg lavet et boks til hovedsikring, samt to sikringer til de to elektriske downriggers. Desuden har jeg installeret to hovedafbrydere. En der tager alt strøm til forbrugsbatteri, samt én virker som kontakt til de to downriggers.
Alle kablerne er fortinnet kobber for at undgå oxydering. Det gælder i øvrigt alle de kabler der installeres i båden.
Alle kablerne er fortinnet kobber for at undgå oxydering. Det gælder i øvrigt alle de kabler der installeres i båden.
27: Downriggers.
Så er alt strøm til de to downriggers klaret. Jeg har trukket 16 mm2 kabler til hver af de to rigger som trækker en del støm. Det var lidt udfordrende at finde sikringsholdere der kunne klare så tykke kabler og samtidigt passe til en 30 A sikring - men efter noget søgen på nettet lykkedes det.
De to strømudtag sidder godt i læ og sammen sidder Cannon kablerne til transducers mv. som bare trækkes ud og tilkobles riggerne.
De to strømudtag sidder godt i læ og sammen sidder Cannon kablerne til transducers mv. som bare trækkes ud og tilkobles riggerne.
28: 220 V lader.
Jeg har valg at indstallere en CTEC M200 som min lader. Den er placeret tørt og godt i kabinen. Da den har en "natmode" hvor blæseren afbrydes, bliver støj ikke et problem om natten.
Jeg har desuden monteret et BEP DVSR skillerelæ som styrer ladningen mellem de to batterier (Forbrug/start).
Der er bestilt et 150A AGM batteri som forbrugsbatteri. Når det ankommer skal der strøm på sagerne.
Jeg har desuden monteret et BEP DVSR skillerelæ som styrer ladningen mellem de to batterier (Forbrug/start).
Der er bestilt et 150A AGM batteri som forbrugsbatteri. Når det ankommer skal der strøm på sagerne.
29: Strømkabler.
Stille og roligt bliver strømkablerne monteret. Det tager en del tid at lave det hele pænt og ordentligt. Men stille og roligt kommer der styr på mere og mere.
30: Forbrugsbatteri.
Det store forbrugsbatteri er nu kommet på plads. Jeg har valgt et 150 ampere AGM batteri. Det har en en fornuftig kapacitet og kan i langt højere grad tåle de afladninger der vil komme af og til.
Som man kan se på billedet herunder, er der en del ting der er koblet direkte på batteriet. Så jeg har monteret et par polsko fra Skyllermarks, der har mange monteringssteder.
Som man kan se på billedet herunder, er der en del ting der er koblet direkte på batteriet. Så jeg har monteret et par polsko fra Skyllermarks, der har mange monteringssteder.
31: Power on.
ENDELIG kom der lys i lamperne på de mange bokse og skærme - det var fedt at se...
Alt ser til syneladende ud til at virke som det skal. Alt får støm og netværket kører. Det er en fornøjelse at sætter 12V til hvorefter det hele bare spiller :-)
Båden har et kombineret SIMNET og NMEA 2000 netværk. Så det var naturligvis lidt spændende om se om det hele kørte - men det ser ud til at være tilfældet.
Det eneste jeg naturligvis ikke har haft mulighed for at teste er transducerne - så det venter lige til at båden kommer i vandet.
Næsten alle Simrad instrumenterne har en feature, hvor man kan sætte strømsystemet op sådan, at man vælger en skærm som sin "Master". Når denne tændes sender det signal til de øvrige instrumenter hvorefter de starter op. På samme måde når de slukkes. Drøn smart. Det er ikke ekstra udstyr, men bare et spørgsmål om at samle kablerne på en bestemt måde.
Jeg har investeret i to forskellige typer søkort til mine plottere. Et Navionic guldkort, samt fiskekortet. Det ene kort sidder i min NSS12 og det andet i NSS7. De to plottere kan således trække på "hinandens" kort og jeg får optimal fleksibilitet i opsætningen - Tror sgu jeg bliver glad for valget at Simrad.
Alt ser til syneladende ud til at virke som det skal. Alt får støm og netværket kører. Det er en fornøjelse at sætter 12V til hvorefter det hele bare spiller :-)
Båden har et kombineret SIMNET og NMEA 2000 netværk. Så det var naturligvis lidt spændende om se om det hele kørte - men det ser ud til at være tilfældet.
Det eneste jeg naturligvis ikke har haft mulighed for at teste er transducerne - så det venter lige til at båden kommer i vandet.
Næsten alle Simrad instrumenterne har en feature, hvor man kan sætte strømsystemet op sådan, at man vælger en skærm som sin "Master". Når denne tændes sender det signal til de øvrige instrumenter hvorefter de starter op. På samme måde når de slukkes. Drøn smart. Det er ikke ekstra udstyr, men bare et spørgsmål om at samle kablerne på en bestemt måde.
Jeg har investeret i to forskellige typer søkort til mine plottere. Et Navionic guldkort, samt fiskekortet. Det ene kort sidder i min NSS12 og det andet i NSS7. De to plottere kan således trække på "hinandens" kort og jeg får optimal fleksibilitet i opsætningen - Tror sgu jeg bliver glad for valget at Simrad.
32: Downriggers.
I dag fik jeg testet de to Cannon Digi-Troll 10TS. Alt så ud til at virke og der var forbindelse til transduceren og mellem de to rigger. Jeg vil lige have udskiftet wiren med noget spunden line ved først kommende lejlighed.
33: Udendørs lys.
Jeg har været ved at arbejde lidt med det udendørs lys på agterdækket. Der bliver tre forskellige lys derude.
Ved siden af VHF højttaleren var der et par huller efter montering af tagbøjlen. I disse sidder er nu to små LED lys med røde pærer som kan bruges som nattebelysning.
I udhænget har jeg placeret et par indbygningsspot - også LED med hvidt lys.
Endeligt arbejder jeg med at montere et par LED spots med meget kraftigt lys til at oplyse agterdæket. I disse to sidder der 5 stk. 3W LED spots i hver. Det skal nok gøre nat til dag...
Ved siden af VHF højttaleren var der et par huller efter montering af tagbøjlen. I disse sidder er nu to små LED lys med røde pærer som kan bruges som nattebelysning.
I udhænget har jeg placeret et par indbygningsspot - også LED med hvidt lys.
Endeligt arbejder jeg med at montere et par LED spots med meget kraftigt lys til at oplyse agterdæket. I disse to sidder der 5 stk. 3W LED spots i hver. Det skal nok gøre nat til dag...
34: Strømafbrydere og andet godt.
Projektet nærmer sig målet. Jeg har nu fået monteret 2 paneler med kontakter til lys, enkelte instrumenter og alt andet som bruger strøm og som kræver en afbrýder. De to paneler har fået plads ved gashåndtaget.
Herudover er de to projektører på agterdækket blevet koblet til 12V. med afbryder. Jeg boksede lidt med hvorledes jeg skulle føre ledningerne ind i hulrummet i taget. Løsningen blev som billedet viser. Måske ikke så elegant som jeg drømte om. Men nok det bedste løsning alligevel.
Det store hul som jeg havde lavet for at komme til rummet hvor alt el er monteret, er nu lukket med en pæn hvid låge.
Herudover er de to projektører på agterdækket blevet koblet til 12V. med afbryder. Jeg boksede lidt med hvorledes jeg skulle føre ledningerne ind i hulrummet i taget. Løsningen blev som billedet viser. Måske ikke så elegant som jeg drømte om. Men nok det bedste løsning alligevel.
Det store hul som jeg havde lavet for at komme til rummet hvor alt el er monteret, er nu lukket med en pæn hvid låge.
35: Testtur I.
Så kom dagen endeligt hvor båden skulle have vand under kølen. Turen gik til Ry marina og herfra til Julsø. Et fint sted til en hyggetur hvor der var tid til at få båden afprøvet under rolige forhold.
Det jeg var mest spændt på, var nok isætning og optagning af båden. Men jeg må sige at det gik smertefrit og efter planen.
Båden artede sig som forventet og alt ser ud til at spille. Ikke mindst motoren. Det er nu dejligt med en ny kværn.
Jeg fik ydermere kalibreret autopiloten under turen.
Det jeg var mest spændt på, var nok isætning og optagning af båden. Men jeg må sige at det gik smertefrit og efter planen.
Båden artede sig som forventet og alt ser ud til at spille. Ikke mindst motoren. Det er nu dejligt med en ny kværn.
Jeg fik ydermere kalibreret autopiloten under turen.
36: Lys på traileren.
Så er traileren klar til søsætning i mørke. Laksesæsonen er jo i den mørke tid...
Jeg har placeret en LED projektør på en lille alu. bøjle der er monteret på spiltårnet. I batterikassen har jeg så placeret en afbryder til spillet og en lille kontakt til projektøren.
Jeg har placeret en LED projektør på en lille alu. bøjle der er monteret på spiltårnet. I batterikassen har jeg så placeret en afbryder til spillet og en lille kontakt til projektøren.
37: Navn på båden.
I dag fik båden på behørig vis påført navn de obligatoriske steder. Dvs. på siden, agter og fremme på taget af kahytten. Læg i øvrigt mærke til den lille QR kode der er på det midterste billede.
Traileren fik også navn påført så man kan se hvem den tilhører, når båden ikke står på den.
Traileren fik også navn påført så man kan se hvem den tilhører, når båden ikke står på den.
38: Stangholdere, bord og kopholder.
Jeg har i gennem længere tid undersøgt markedet for stangholdere. Jeg ønskede fire stangholdere, der kunne afmonteres når de ikke var i brug så der blot sad et beslag tilbage. Der er et par producenter der lavet dette. Jeg valgte Scottys model da jeg synes det passere mig bedst.
Det fede ved Scotty er, at de laver en masse ting der passer i de samme beslag. Så jeg besluttede at købe et par borde og montere kopholdere på dem. Jeg kan altid tage bordet af og sætte en ekstra stangholder på hvis det er nødvendigt.
Det fede ved Scotty er, at de laver en masse ting der passer i de samme beslag. Så jeg besluttede at købe et par borde og montere kopholdere på dem. Jeg kan altid tage bordet af og sætte en ekstra stangholder på hvis det er nødvendigt.
39: Indvendig lys.
Jeg har fået sat et par LED lamper op indvendigt. Den ene tjener også den fuktion, at dække for hullet op til svanehalsen. Den anden sidder over bordet.
Jeg valgte en ret billig LED lampe, der har den fine funktion at den har en natlysfunktion ud over det normale hvide lys. Ret smart,
Endeligt fik jeg skåret lidt riflet gummi op til at passe i de forskellige aflægningssteder.
Jeg valgte en ret billig LED lampe, der har den fine funktion at den har en natlysfunktion ud over det normale hvide lys. Ret smart,
Endeligt fik jeg skåret lidt riflet gummi op til at passe i de forskellige aflægningssteder.
40: Anker.
Et anker skal der naturligvis være ombord. Jeg har valgt et 7.5 kg. Bruce kopi som jeg har gode erfaringer med fra mine sejlbåde. Ankeret er monteret med en kæde på et par meter, samt en line med blykerne.
Jeg prøvede forskellige muligheder for montage/opbevaring. Jeg endte med at klæbe noget gummimåtte op på skroget de steder hvor ankeret hviler, samt montere et par rustfri bøjler som bruges til et par webbing stropper som holder ankeret på plads. Nu må det stå sin prøve i bølgerne.
Jeg prøvede forskellige muligheder for montage/opbevaring. Jeg endte med at klæbe noget gummimåtte op på skroget de steder hvor ankeret hviler, samt montere et par rustfri bøjler som bruges til et par webbing stropper som holder ankeret på plads. Nu må det stå sin prøve i bølgerne.
41: Testtur.
I dag var jeg med en kammerat på en lille testtur på Århus Bugten. Vejret bød på frisk vind fra syd, så der var en del sø i bugten hvilket passede mig fint. Det gav mulighed for at prøve båden på "ujævn vej" med alt hvad det indbærer. Herunder om allle installationer kunne holde til at blive rystet godt igennem. Det vat heldigvis ingen problemer. Hverken med båd eller installationer.
Jeg havde medtaget de to rigger for lige at lege lidt med dem. De er sgu meget fede de Digi-Troll:-)
Jeg havde medtaget de to rigger for lige at lege lidt med dem. De er sgu meget fede de Digi-Troll:-)
42: Varme I.
Installation af dieselfyr blev påbegyndt i dag. Det er en større omgang, som kommer til at tage lidt tid.
I dag fik jeg fyret på plads og installeret udstødningen.
Jeg havde overordnet to steder jeg kunne placere fyret. I det store rum under dørken, eller i det ubenyttede rum under siddearrangementet i kabinen. Jeg ville egentlige gerne have haft fyret ud af kabinen, men det ville betyde at det ville sidde i samme rum som benzintanken hvilket nok ikke er så smart. Så resultatatet blev altså i kabinen.
Jeg startede med at lave et hul til en luge så jeg kunne komme til at arbejde, og senere inspicere fyret og udstødning. Herefter blev den rustfri bøjle til fyret, monteret således at skruer er skjult i et stuverum. Udstødningen blev således placeret på siden af båden tæt på fyret. Her er afgangsrøret placeret godt over vandlinjen. Man kan vel ikke ligefrem sige at det pynter på båden. Men det bliver nu godt at kunne holde en god temperatur i kabinen under vinterfiskeri.
I dag fik jeg fyret på plads og installeret udstødningen.
Jeg havde overordnet to steder jeg kunne placere fyret. I det store rum under dørken, eller i det ubenyttede rum under siddearrangementet i kabinen. Jeg ville egentlige gerne have haft fyret ud af kabinen, men det ville betyde at det ville sidde i samme rum som benzintanken hvilket nok ikke er så smart. Så resultatatet blev altså i kabinen.
Jeg startede med at lave et hul til en luge så jeg kunne komme til at arbejde, og senere inspicere fyret og udstødning. Herefter blev den rustfri bøjle til fyret, monteret således at skruer er skjult i et stuverum. Udstødningen blev således placeret på siden af båden tæt på fyret. Her er afgangsrøret placeret godt over vandlinjen. Man kan vel ikke ligefrem sige at det pynter på båden. Men det bliver nu godt at kunne holde en god temperatur i kabinen under vinterfiskeri.
43: Varme II.
Så nærmer projektet med installation at varme sig sin afslutning. Jeg mangler "blot" at få monteret tanken og koble den på pumpen. Inden dette kan ske skal der laves et godt leje til tanken.
Det har været et større projekt med mange overvejelser undervejs. Hvor skulle delene placere osv. osv.
Efter alt strøm blev koblet op, kunne jeg lige teste fyrets ventilationsmode - uden varme. Det ser ud til at virke :-)
Jeg har skrevet lidt kommentarer til hvert enkelt billede.
Det har været et større projekt med mange overvejelser undervejs. Hvor skulle delene placere osv. osv.
Efter alt strøm blev koblet op, kunne jeg lige teste fyrets ventilationsmode - uden varme. Det ser ud til at virke :-)
Jeg har skrevet lidt kommentarer til hvert enkelt billede.
44: Varme III.
I dag blev dagen hvor varmeprojektet endeligt blev færdiggjort og testet.
Jeg synes at det var været en større omgang, og der har været mange små ting udervejs som skulle klares og undersøges.
En af disse var den brugte tank. Jeg havde planlagt at bruge en almindelig 12 liters tank med en snapkobling, så jeg kunne afmontere tanken. Efter at have rådført mig forskellige steder blev dette droppet, idet det efter sigende kunne skabe problemer med luft i brændstofsystemet. Derfor har jeg monteret et nyt rustfrit sugerør i tanken og fødeslangen er koblet direkte på denne.
En anden udfordring har været kablingen til styringspanelet som krævede at der lige blev kigget lidt diagrammer osv.
Men alt ser tilsyneladende ud til at virke og jeg havde fyret til at køre en halv times tid. Men det skal naturligvis stå sin prøve ved fiskeri i de kolde måneder.
Jeg synes at det var været en større omgang, og der har været mange små ting udervejs som skulle klares og undersøges.
En af disse var den brugte tank. Jeg havde planlagt at bruge en almindelig 12 liters tank med en snapkobling, så jeg kunne afmontere tanken. Efter at have rådført mig forskellige steder blev dette droppet, idet det efter sigende kunne skabe problemer med luft i brændstofsystemet. Derfor har jeg monteret et nyt rustfrit sugerør i tanken og fødeslangen er koblet direkte på denne.
En anden udfordring har været kablingen til styringspanelet som krævede at der lige blev kigget lidt diagrammer osv.
Men alt ser tilsyneladende ud til at virke og jeg havde fyret til at køre en halv times tid. Men det skal naturligvis stå sin prøve ved fiskeri i de kolde måneder.
45: Cockpitbord.
En af de ting der har generet mig en smule, var placeringen af cockpitbordet. Jeg synes det gjorde, at bredden på gangpladsen ned til styrepulten var lidt trang.
Så i dag blev bordet flyttet 13 cm. så der nu er mere plads i gangen. Det lyder måske ikke at meget, men det betyder alverden og nu spiller det.
Eneste ulempe er, at bordet nu ikke er centreret på dets piedestal med en smule vægtulighed. Jeg tror dog ikke det har nogen praktisk betydning. Ellers findet jeg på noget andet.
Så i dag blev bordet flyttet 13 cm. så der nu er mere plads i gangen. Det lyder måske ikke at meget, men det betyder alverden og nu spiller det.
Eneste ulempe er, at bordet nu ikke er centreret på dets piedestal med en smule vægtulighed. Jeg tror dog ikke det har nogen praktisk betydning. Ellers findet jeg på noget andet.
46: Cigarstik.
Jeg synes det kunne være rart at have lidt flere cigarstik i båden end det ene båden leveres med. Så jeg har monteret yderligere to hvor jeg forventer at kunne få brug for dem.
47: Landstrøm.
Så er der blevet installeret landstrømscentral i den lille båd og et udendørs stik til denne. Det udendørs stik er lidt specielt og meget mindre end de normale blå stik. Herudover er det vandtæt.