Karnic Bluewater 2650 del I.
0: Projektstart.
Min Karnic 2650 Bluewater er fra 2007. Jeg købte den af Risbjerg Marine i slutningen af 2013. De havde købt den af et forsikringsselskab. Båden havde levet en noget omtumlet tilværelse, da den blev stjålet fra Hundige havn i 2012 og blev ribbet for alt med gensalgsværdi. Motorer, styring, elektronik osv. - alt var fjernet. Heldigvis var der ikke ødelagt noget og de originale hynder mv. var stadig i båden og selve skroget fejlede som sådan heller ikke noget. Det var derfor nærmest kun er en skrog jeg havde købt - et skrog som var særdeles beskridt og som trængte til en kærlig hånd.
I grove træk er planen at genskabe skroget i original stand og herefter starte opbygningen. På listeform er det følgende arbejder der skal klares:
1: Det store rengøringsvandvid.
Ved overtagelse af båden, fik den en overhaling med en industri højtryksrenser med varmt vand. Det tog det værste udvendigt.
Herefter gik jeg i gang med rengøring af stuverum og indvendigt i kahytten. Alle hynder blev afmonteret og de udendørs PVC hynder fik en omgang så de kom til at se pæne ud igen. Båden har en kaleche der er placeret mellem vindspejlet og taget. Denne er blevet afmonteret og hvert stykke er blevet vasket i hånden. |
|
POST NR.
0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 |
OVERSKRIFT
Projektstart Rengøring Båden skilles ad Afmontering bracket Bracket til maler Luge vandtank Polering Tæpperenser Bracket lakeret Polering Renovering bunden I Nyt Konsol I Nyt konsol II Renovering bunden II Rum til benzintank Agterrum Transducerplader Renovering bunden III Renovering af bunden IV Ny fenderliste Nyt konsol III Nye slanger Bracket monteret Trim Flaps Nyt konsol IV Afbryderpanel Elplan |
2: Båden skilles ad.
Efter grovrengøring er jeg begyndt at skille båden af for at komme ordentligt i bund i alle kroge og dele af båden. Alle paneler i kahytten er så godt som fjernet og rengjorte. Jeg har desuden fjernet både vand- og septiktank fra kahytten, samt deres pumper og slanger. Septiktanken var fuld, så det var ganske "udfordrende" at få den ud, uden af spilde eller falde om pga. stanken.
Hele det store agterpartiet samt dørkpladen over den store 350 liters benzintank er afmonteret så jeg kan rengøre her og få malet i de store stuverum.
Hele det store agterpartiet samt dørkpladen over den store 350 liters benzintank er afmonteret så jeg kan rengøre her og få malet i de store stuverum.
3: Afmontering af bracket.
Båden er udstyret med en aluminiums-bracket fra Armstrong. Efter den indledende højtryksrens af båden, stod det klart, at den trængte til at blive omlakeret. Malingen var skallet af flere steder, og det var tydeligt at der skulle gøres noget hvis den skulle holde mange år endnu. Aluminium og saltvand er ikke bedste venner (-men mindre der er tale om saltvandsbestandigt alu.) Jeg kunne naturligvis kaste mig over malearbejdet selv, men henset til det kæmpe arbejde der ligger i at afmontere motorer og selve platformen, besluttede jeg mig til at overlade det til professionelle så den ikke lige skal have en ny tur de kommende år.
Men først skulle den "lige" afmonteres....
Af med alle bolte. Ikke det store problem i det. Derefter var det bare lige at lægge pres på platformen og den kom af... troede jeg!!
Der var naturligvis sealet mellem platform og hæk, og det var helt uhyggeligt hvor stærkt dette var. Man kunne uden problem havde løftet hele båden i platformen uden af den ville have givet sig. Jeg forsøgt et utal af løsningen over to weekender på at få den af, og var en overgang helt ved at miste modet.
Løsningen blev at klodse båden op på agterenden af platformen, således at det meste at båden vægt hvilede her. Dette sammenholdt med 30 trækiler som blev banket ind i bunden af platformen mellem denne og skroget var løsninge på problemerne.
Men først skulle den "lige" afmonteres....
Af med alle bolte. Ikke det store problem i det. Derefter var det bare lige at lægge pres på platformen og den kom af... troede jeg!!
Der var naturligvis sealet mellem platform og hæk, og det var helt uhyggeligt hvor stærkt dette var. Man kunne uden problem havde løftet hele båden i platformen uden af den ville have givet sig. Jeg forsøgt et utal af løsningen over to weekender på at få den af, og var en overgang helt ved at miste modet.
Løsningen blev at klodse båden op på agterenden af platformen, således at det meste at båden vægt hvilede her. Dette sammenholdt med 30 trækiler som blev banket ind i bunden af platformen mellem denne og skroget var løsninge på problemerne.
4: Bracket til maler.
Bracket er nu afleveret til maleren. Han fik også lige de to trimflaps til lakering.
Det hele får den store tur med en bejsning, chromatering, to gange epoxy primer og en epoxy topcoat. Der er tale om en pulverlakering der er utrolig stærk i forhold til normal vådlak. Pulver har normalt den ulempe, at hvis det får en skade, vil malingen begynde at falde af i store flager.
For at undgå dette, kræves den rette forbehandling og der er ikke mange i Danmark der kan lave det.
Jeg regner med at der går ca. 14 dagen inden det er færdigt. Der kommer til at gå laaang tid inden den skal på igen. Så der er intet der haster....
Det hele får den store tur med en bejsning, chromatering, to gange epoxy primer og en epoxy topcoat. Der er tale om en pulverlakering der er utrolig stærk i forhold til normal vådlak. Pulver har normalt den ulempe, at hvis det får en skade, vil malingen begynde at falde af i store flager.
For at undgå dette, kræves den rette forbehandling og der er ikke mange i Danmark der kan lave det.
Jeg regner med at der går ca. 14 dagen inden det er færdigt. Der kommer til at gå laaang tid inden den skal på igen. Så der er intet der haster....
5: Luge i vandtank.
Båden er udstyret med en 50 liters vandtank i stål. Der er dog tale om en lukket tank hvilket jeg synes er temmeligt uhygiejnisk, da man ikke kan komme til at gøre den ordentligt rent. Så jeg besluttede at montere en vandtæt luge fra Whale i tanken så den kan holdes ren for fremtiden. Efter jeg have skåret hullet blev jeg bekræftet i min antagelse - den var temmlig klam indeni....
6: Polering påbegyndt.
Jeg er gået i gang med at polere alt gelcoat på båden. Den er temmeligt falmet, så det er er større omgang der taqer lang tid. Den skulle gerne stå mere eller mindre som ny når jeg er færdig. Jeg bruger en polermaskine med en lammeuldsrondel, samt to forskellige produkter fra 3M. Et til det grove arbejde og et finere polermiddel til den sidste højglans.
7: Tæpperenser.
Båden er nu blevet renset i bund med en tæpperenser. Bådens kabine er beklædt med gråt stof som generelt er pænt. Men jeg rensede alligevel hele kabinen så den nu ser det ud som ny igen. Herudover frisker det lige lugten op med en gang tæpperens.
Når jeg nu havde gang i tæpperenseren, gav jeg alle stofhynder en tur. De så rene ud inden jeg startede, så det var egentligt overraskende hvor beskidt vandet var da jeg var færdig.
Når jeg nu havde gang i tæpperenseren, gav jeg alle stofhynder en tur. De så rene ud inden jeg startede, så det var egentligt overraskende hvor beskidt vandet var da jeg var færdig.
8: Bracket lakeret.
Min bracket er nu kommet retur fra lakering. Det ser ud til at være virkeligt flot arbejde der er lavet. Den er nu også lakeret indvendigt modsat hvad var tilfældet fra fabrikken. Så aluminiumkonstruktionen bør være helt forsejlet. Når der nu bliver en skade i coaten, har den fået den rigtige grundbehandlig for at modstå korrosion.
Den eneste udlempe ved at få den pulverlakeret, er at man ikke kan lave et skridmønster på toppen. Det var jeg naturligvis klar over og løsningen bliver noget skridtape som bliver monteret. Men det betragter jeg ikke som det store problem.
Den eneste udlempe ved at få den pulverlakeret, er at man ikke kan lave et skridmønster på toppen. Det var jeg naturligvis klar over og løsningen bliver noget skridtape som bliver monteret. Men det betragter jeg ikke som det store problem.
9: Polering.
De sidste mange weekender, har jeg brugt nogle timer på at polere gelcoaten. Jeg er stadig ikke helt færdig. Men de næste par dage har jeg fri, så jeg håber på at færdiggøre denne den af projektet her.
Jeg er ved at være en anelse træt af at polere og arbejdet har allerede kostet den første maskine der måtte kapitulere. Så nu kører jeg på maskine nummer to og håber den kan klare det sidste.
Gelcoat er et fantastisk materiale, og det er utroligt så fin en træt og mat overflade kan blive igen.
Jeg er ved at være en anelse træt af at polere og arbejdet har allerede kostet den første maskine der måtte kapitulere. Så nu kører jeg på maskine nummer to og håber den kan klare det sidste.
Gelcoat er et fantastisk materiale, og det er utroligt så fin en træt og mat overflade kan blive igen.
10: Renovering bunden I.
Båden er nu så godt som færdigpoleret. Der mangler lige et par småsteder. Men jeg har efterhånden brugt så mange timer på det, at jeg trænger til lidt ander at lave. Så jeg er nu gået i gang med endnu en af de mere trælse etaper - slibning og maling af bunden.
Jeg overvejede kortvaringt at slibe bunden ned og polere gelcoaten op igen. Men efter lidt overvejelser droppede jeg ideen. Det ville simpelthen tage en evighed og resultatet ville nok ikke ende med at være så pænt som en ny gang bundmaling alligevel. Så nu sliber jeg bunden ned for at få alt det gamle malig af; giver det primer og efterfølgende en hård bundmalig der egner sig til trailerbåde.
Jeg bruger en excentersliber med en støvsuger monteret. Så det er ikke engang fordi det sviner alverden.
Jeg overvejede kortvaringt at slibe bunden ned og polere gelcoaten op igen. Men efter lidt overvejelser droppede jeg ideen. Det ville simpelthen tage en evighed og resultatet ville nok ikke ende med at være så pænt som en ny gang bundmaling alligevel. Så nu sliber jeg bunden ned for at få alt det gamle malig af; giver det primer og efterfølgende en hård bundmalig der egner sig til trailerbåde.
Jeg bruger en excentersliber med en støvsuger monteret. Så det er ikke engang fordi det sviner alverden.
11: Nyt konsol I.
Som så mange både, er min Karnic lavet med et håbløst layout ved styrepositionen. Det er simpelthen umuligt at montere skærme så det ser pænt ud og er funktionelt. Så jeg har kastet mig ud i et projekt der går ud på, at ændre hvorledes konsollet ved rattet. Jeg er her på lidt glat is, da jeg ikke tidligere har forsøgt noget lignende - men med lidt tålmodighed går det nok.
På det første billede herunder, kan man se hvorledes konsollet sidder monteret i båden. Projektet går ud på at ændre den øverste del at konsolllet så der kan monteres diverse skærme, samt at få lukket nogle af hullerne fra gamle instrumenter.
På det femte billede har jeg skåret topppen af med en vinkelsliber. Det er i dette "hul" at den nye støbning skal være. På sidste billede er jeg i gang med at forsøge lidt forskelligt. Jeg skal nok skrive om fremgangsmetoden med form og støbning senere.
På det første billede herunder, kan man se hvorledes konsollet sidder monteret i båden. Projektet går ud på at ændre den øverste del at konsolllet så der kan monteres diverse skærme, samt at få lukket nogle af hullerne fra gamle instrumenter.
På det femte billede har jeg skåret topppen af med en vinkelsliber. Det er i dette "hul" at den nye støbning skal være. På sidste billede er jeg i gang med at forsøge lidt forskelligt. Jeg skal nok skrive om fremgangsmetoden med form og støbning senere.
12: Nyt konsol II.
Så har der været lidt fremdrift i konsolprojektet.
Min fremgangsmetode er overordnet set, at lave en positivform som jeg bruger til at støbe en tynd skal på. Denne skal forstærker jeg herefter indvendigt fra med yderligere glasfiber til at støbningen har den rette tykkelse og styrke.
Herefter skal konstruktionen sættes fast på konsollet med glasfiber og det hele skal spartles og laves pænt.
Jeg har lavet formen i XPS skum, der er et special skummateriale der anvendes i byggeindustrien hvor stor tolerence mod stort tryk er påkrævet. Fordelen ved at bruge dette skum til formen er, at det har en meget tæt struktur som betyder, at det er ganske nemt af lave detaljer og pæne rundinger o.lig. Materialet er ganske nemt at arbejde med. Man kan slibe, skære og save i det. Ulemperne er at det er meget dyrt og at det ikke normalt ligger på lager ved trælasten. Jeg skulle også have det bestilt specielt hjem. Pladerne er 120x60 cm. og fås i forskellige tykkelser. Jeg brugte plader på 100 mm. tykkelse. Hvis der er behov for tykkere, limer man bare to plader sammen. Her skal man dog være varsom, da det meste lim smelter pladerne....Jeg brugte Tec 7.
Da formen var færdig, dækkede jeg den med alutape for at glasfiberen ikke klæbede til skummet.
På billederne herunder kan man se hvorledes formen langsom får det rette udseende og skallen bliver støbt.
Min fremgangsmetode er overordnet set, at lave en positivform som jeg bruger til at støbe en tynd skal på. Denne skal forstærker jeg herefter indvendigt fra med yderligere glasfiber til at støbningen har den rette tykkelse og styrke.
Herefter skal konstruktionen sættes fast på konsollet med glasfiber og det hele skal spartles og laves pænt.
Jeg har lavet formen i XPS skum, der er et special skummateriale der anvendes i byggeindustrien hvor stor tolerence mod stort tryk er påkrævet. Fordelen ved at bruge dette skum til formen er, at det har en meget tæt struktur som betyder, at det er ganske nemt af lave detaljer og pæne rundinger o.lig. Materialet er ganske nemt at arbejde med. Man kan slibe, skære og save i det. Ulemperne er at det er meget dyrt og at det ikke normalt ligger på lager ved trælasten. Jeg skulle også have det bestilt specielt hjem. Pladerne er 120x60 cm. og fås i forskellige tykkelser. Jeg brugte plader på 100 mm. tykkelse. Hvis der er behov for tykkere, limer man bare to plader sammen. Her skal man dog være varsom, da det meste lim smelter pladerne....Jeg brugte Tec 7.
Da formen var færdig, dækkede jeg den med alutape for at glasfiberen ikke klæbede til skummet.
På billederne herunder kan man se hvorledes formen langsom får det rette udseende og skallen bliver støbt.
13: Renovering bunden II.
Jeg er efterhånden færdig med at slibe bunden ned. Jeg havde planlagt at give båden en ny gang primer og bundmalling. Men nu har jeg fået lidt kolde fødder og vil egentligt gerne have bunden poleret op så den står i gelcoat. Problemet er nu bare, at jeg har givet den lidt ekstra gas med sliberen med den resultat at jeg har slebet for meget af enkelte steder. Det var lige meget hvis den skulle have primer, men det giver nu en udfording hvis jeg vil have en gelcoatbund. Så resultatet bliver nu, at jeg skal eksperimentere lidt med topcoat for at se om det er nemt at arbejde med og dermed at reparere de gennemslibninger jeg har lavet. Det skulle helst være helt usynligt når jeg er færdig.
Det bliver et stort arbejde....
Det bliver et stort arbejde....
14: Rum til benzintank.
Rummet hvor den store tank ligger er blevet rengjort grundigt og malet med et produkt fra International der hedder Danboline. Det er lavet til formål som dette. Da det var tørt blev tanken lagt på plads og dækpladen løst lagt ovenpå. Der er ikke lavet tilkoblinger til tanken. Så dækpladen skal af igen senere i projektet.
15: Agterrum.
Bådens bagerste rum har nu fået den store overhaling.
I dette rum var der placeret en gennemføringstransducer. Den var desværre lige hvor kølrullerne kommer til at køre når båden skal af og på traileren. Så transduceren blev fjernet og hullet blev lukket med glasfiber.
Til de enkelte billeder herunder har jeg skrevet lidt tekst. Bare klik billedserien igennem.
I dette rum var der placeret en gennemføringstransducer. Den var desværre lige hvor kølrullerne kommer til at køre når båden skal af og på traileren. Så transduceren blev fjernet og hullet blev lukket med glasfiber.
Til de enkelte billeder herunder har jeg skrevet lidt tekst. Bare klik billedserien igennem.
I det store rum, er der fire små lukkede rum. Da jeg fik båden var de fyldte med vand. Så noget af det første jeg gjorde, var at skære et stort hul i hvert af rummene så de kunne blive godt tørre. Det havde nu stået i godt et halvt år, så tiden var kommet til at få det hele lukket igen.
Klik på billederne for at se tekst til hver billede.
Klik på billederne for at se tekst til hver billede.
Endeligt blev alle småhuller spartet med to-komponent spartel og hele rummet blev malet med Danboline. Nu er det klart til alt det som bliver placeret her. Jeg har også lige lagt et "før" billede. Der er da sket en smule....
16: Transducerplader.
Jeg har monteret et par plader i 25 mm. plast til montering af diverse sensorer. På billederne er bådens bracket endnu ikke monteret, så de kommer til at sidde under denne når den kommer på og er derfor ikke umiddelbart synlige.
Pladerne er klæbet fast med tec 7.
Jeg ville egentligt godt have nøjes med den vandrette plade, men som man kan se vil man ikke kunne montere en fastmåler her, da den i så fald ville sidde i "læ". Derfor skulle den anden plade også på.
Pladerne er klæbet fast med tec 7.
Jeg ville egentligt godt have nøjes med den vandrette plade, men som man kan se vil man ikke kunne montere en fastmåler her, da den i så fald ville sidde i "læ". Derfor skulle den anden plade også på.
17: Renovering af bunden III.
Efter jeg havde brugt mange timer på at eksperimentere med Topcoat måtte jeg konstatere at resultatet ikke rigtig blev som jeg ønskede det. Jeg havde ellers fået fat i den rigtige type farve ved hjælp fra Karnic. Men farven var alligevel ikke i skabet og det blev ikke rigtigt godt nok. Så beslutningen om at bundmale båden blev truffet.
Herunder kan kan de indledende manøvrer. En vigtig detalje når man bundmaler er at vælge en god tape. Ellers får man aldrig et pænt resultat og en skarp kant.
Som altid bruger jeg produkter fra International. Båden får 4 lag Gelshield 200 som er en epoxi primer. Som man kan se herunder bruger jeg den i to farver for nemmere at kunne vurdere om det er påført ordentligt. Først et grønt lag, herefter et gråt, grønt og så slutter jeg af med et gråt da den bliver bundmalet med en hvid hård bundmaling. Den hvide er nemmere at få til at dække på den grå overflade,
Herunder kan kan de indledende manøvrer. En vigtig detalje når man bundmaler er at vælge en god tape. Ellers får man aldrig et pænt resultat og en skarp kant.
Som altid bruger jeg produkter fra International. Båden får 4 lag Gelshield 200 som er en epoxi primer. Som man kan se herunder bruger jeg den i to farver for nemmere at kunne vurdere om det er påført ordentligt. Først et grønt lag, herefter et gråt, grønt og så slutter jeg af med et gråt da den bliver bundmalet med en hvid hård bundmaling. Den hvide er nemmere at få til at dække på den grå overflade,
18: Renovering af bunden IV.
Så er bunden færdigmalet. Den endte med at få 4 lag epoxi primer og 3 lag Trilux Hard Antifouling. Bundmalingen er i en lys nuance, så det var nødvendig med tre lag før den dækkede helt.
Efter de fire lag primer, flyttede jeg tapen én milimeter op. Det er godt nok i afdelingen for detaljer, men hvis ikke man gør dette kan man ane farverne på primeren i kanten - det kan jeg jo ikke leve med :-)
Efter de fire lag primer, flyttede jeg tapen én milimeter op. Det er godt nok i afdelingen for detaljer, men hvis ikke man gør dette kan man ane farverne på primeren i kanten - det kan jeg jo ikke leve med :-)
19: Ny fenderliste.
Da jeg fik båden havde fenderlisten gjort sin gavn. Den var meget ridset og generelt træls at se op. Jeg synes det var lidt ærgeligt at lade den sidde når nu alt andet får tur. Selve gummilisten sidder i en plastikskinne som intet fejlede. Så da jag havde fundet ud af hvilken type der er tale om, var det bare at få bestile en ny gummiliste.
Når den er kold, er den stiv som bare fanden. Ellers ville den jo bare falde ud. Så for at kunne sætte den på, skulle den varmes godt op. Så jeg besluttede at lægge den i varmt vand for at kunne arbejde med den. Hvad gør man så når man ikke umiddelbart har adgang til varmt vand.... gummilisten i en stor balje og frem med campingblussene og så varme vandet op lidt efter lidt. Det tog lidt tid - men det virkede.
Når den er kold, er den stiv som bare fanden. Ellers ville den jo bare falde ud. Så for at kunne sætte den på, skulle den varmes godt op. Så jeg besluttede at lægge den i varmt vand for at kunne arbejde med den. Hvad gør man så når man ikke umiddelbart har adgang til varmt vand.... gummilisten i en stor balje og frem med campingblussene og så varme vandet op lidt efter lidt. Det tog lidt tid - men det virkede.
20: Nyt konsol III.
Dagen blev brugt på konsolprojektet. Første trin var at glasse de to dele sammen - Det gamle konsol og den nye del. Samtidigt lagde jeg lidt glasfiber på bagsiden af en del gamle huller der skal lukkes. Herefter gik jeg i gang med at grovslibe. Nu er konsollet så klart til spartel og endelig klargøring til maling.
Jeg testede lige det nye konsol i båden - det skal nok blive fint.
Jeg testede lige det nye konsol i båden - det skal nok blive fint.
21: Nye slanger.
Jeg har været i gang med at udskifte alle slangerne i vandsystemet, i toiletsystemet og til brændstoftanken. Her ud over er der installeret tre nye pumper. En trykvandspumpe, en toiletpumpe samt en til dæksspuling. De er dog ikke koblet op på støm endnu. Det viste sig, at afgangs gennemføringen i skroget til tolietvand var gået i kugleventilen. Så det kostede en ny skroggennemføring. Men det er ikke lige et sted man ønsker at spare.
Båden har tidligere været konfigureret med et enkelt sugerør til benzin til motorerne som så fødede begge motorer. Det synes jeg ikke lige gav mening, når nu man har mulighed for at lave to seperate systemer med den ekstra sikkerhed det giver. Så jeg har monteret et ekstra sugerør i tanken så hver motor kan få sin egenbenzintilgang. Det koster naturligvis ekstra filtre osv. men jeg synes nu det er prisen værd.
Båden har tidligere været konfigureret med et enkelt sugerør til benzin til motorerne som så fødede begge motorer. Det synes jeg ikke lige gav mening, når nu man har mulighed for at lave to seperate systemer med den ekstra sikkerhed det giver. Så jeg har monteret et ekstra sugerør i tanken så hver motor kan få sin egenbenzintilgang. Det koster naturligvis ekstra filtre osv. men jeg synes nu det er prisen værd.
22: Bracket monteret.
Så har jeg fået genmonteret bådens bracket.
Inden jeg kom så langt, havde det været en tur forbi maleren igen, da jeg ikke havde været præcis nok med farven efter første forsøg. Den var simpelthen blevet for hvid i forhold til båden.
Alle bolte og møtrikker til montering var blevet noget trælse at se på. Så de kom i et rensebad inden montering - den fine nymalede bracket skulle ikke skæmmes af nogle irrede bolte.
Inden den blev boltet fast, fik monteringsfladen et lag Tec 7. Så bør den være tæt og forseglet og forhåbentligt holder den mange år endnu.
Det eneste der udestår er, at lave en pæn fuge rundt i kanten og montere beslag og andre ting der sidder på platformen.
Inden jeg kom så langt, havde det været en tur forbi maleren igen, da jeg ikke havde været præcis nok med farven efter første forsøg. Den var simpelthen blevet for hvid i forhold til båden.
Alle bolte og møtrikker til montering var blevet noget trælse at se på. Så de kom i et rensebad inden montering - den fine nymalede bracket skulle ikke skæmmes af nogle irrede bolte.
Inden den blev boltet fast, fik monteringsfladen et lag Tec 7. Så bør den være tæt og forseglet og forhåbentligt holder den mange år endnu.
Det eneste der udestår er, at lave en pæn fuge rundt i kanten og montere beslag og andre ting der sidder på platformen.
23: Trim Flaps.
Båden trip flaps er nu monteret. Pladerne er blevet lakeret i samme farve som bracketen så det hele passer sammen. Jeg prøvede ikke om de fungerde inden jeg tog dem af båden. Så jeg håber det er tilfældet.
Som man kan se på billederne er der nu også blevet fuget med Sika Flex rundt om den nymalede bracket og der er monteret skridtape og de øvrige småbeslag.
Som man kan se på billederne er der nu også blevet fuget med Sika Flex rundt om den nymalede bracket og der er monteret skridtape og de øvrige småbeslag.
24: Nyt konsol IV.
Konsol projektet er nu endeligt færdigt. Det har taget rigtig mange timer, men bortset fra et par smådetaljer som det nok kun er mig der ser, er jeg blevet ganske godt tilfreds med resultatet.
Efter glasfiberarbejdet var færdigt, stod den på spartling, slibning, spartling, slibning......... Jeg brugte en to-komponent glasfiberspartel fra Biltema. Den virkede glimrende og er meget robust
Da dette efterhånden var tilfredsstillende, blev hele konsollet malet med gelcoat (topcoat) ca.fem gange med slibning ind imellem. Det var lidt et forsøg med at male flere lag ovenpå hinanden med topboat. Det er naturligvis kun muligt hvis man sliber godt mellem lagene pga. voksindholdet i topcoat. Men det ser helt fint ud. Afslutningsvis blev det hele slebet pænt med finere og finere korn sand- og vandslibepapir og poleret til sidst.
Eneste udestående er lige at få fuget i kanterne mellem konsol og skroget.
Nu bliver der spændende at få noget grej monteret i konsollet. Men det bliver ikke lige med det samme.
Efter glasfiberarbejdet var færdigt, stod den på spartling, slibning, spartling, slibning......... Jeg brugte en to-komponent glasfiberspartel fra Biltema. Den virkede glimrende og er meget robust
Da dette efterhånden var tilfredsstillende, blev hele konsollet malet med gelcoat (topcoat) ca.fem gange med slibning ind imellem. Det var lidt et forsøg med at male flere lag ovenpå hinanden med topboat. Det er naturligvis kun muligt hvis man sliber godt mellem lagene pga. voksindholdet i topcoat. Men det ser helt fint ud. Afslutningsvis blev det hele slebet pænt med finere og finere korn sand- og vandslibepapir og poleret til sidst.
Eneste udestående er lige at få fuget i kanterne mellem konsol og skroget.
Nu bliver der spændende at få noget grej monteret i konsollet. Men det bliver ikke lige med det samme.
25: Afbryderpanel.
Jeg har købt et afbryderpanel fra BEP der kan håndtere tre batterier og ladning mellem disse.
Jeg har beslutte, at det kommer til at sidde agter i båden under et lille trin som kan åbnes. For at dette kan lade sig gøre, har jeg været i gang med at snedkerere lidt, så der er et konsol at montere det i.
På det sidste billeder kan man se hvorledes konsol og panelet er på plads under det lille trin. Den sidste øverste afbryder er tiltænkt de to downriggers som kommer til at få strøm over denne.
Jeg har beslutte, at det kommer til at sidde agter i båden under et lille trin som kan åbnes. For at dette kan lade sig gøre, har jeg været i gang med at snedkerere lidt, så der er et konsol at montere det i.
På det sidste billeder kan man se hvorledes konsol og panelet er på plads under det lille trin. Den sidste øverste afbryder er tiltænkt de to downriggers som kommer til at få strøm over denne.
26: Elplan.
For at skabe overblik inden jeg kastede mig ud i at bestille kabler til hovedledningerne, lavede jeg en oversigt således jeg var sikker på at få bestilt det hele i de rigtige dimensioner og længder. Herunder kan du finde tegningen. Til denne følger så diverse skemaer med længder og tykkelse.

elplan.png | |
File Size: | 246 kb |
File Type: | png |