Karnic Bluewater 2650 del II.
27:Hovedstrøm etableres.
Jeg er nu i fuld gang med at trække de tykke kabler som skal udgøre hovedlinjerne i det nye strømsystem. Det er nogle tykke slanger der virkelig kan trækket noget strøm. Absolut nøvendigt i et 12v system.
De to hovedpaneler er ligeledes på plads. Et panel hvor alt minus bliver samlet og et panel hvor sikringer bliver samlet på plus siden. 28: Trimflaps.
Mine trimflaps er nu færdigmonteret. Pumpen er på plads og slangerne er fyldt med olie og det hele spiller.
Modellen er amerikansk og hedder Instra Trim. Jeg har ikke set dem andre steder og jeg vil tro at båden er født med dem. Det bliver interessant at få set hvor effektive de er. 29: Batterier.
Jeg har installeret en stor batterikasse fra Palby i bådens agterrum. Jeg har lavet en plade til kassen så langt fremme som muligt af hensyn til vægtfordelingen. I kassen er der et 140A AGM forbrugsbatteri, samt to mindre AGM startbatterier - et til hver motor. Dette giver den største sikkerhed. Hvis situationen kræver det, kan de to startbatterier sammenkobles via afbryderpanelet. Dette i fald det ene batteri kører tørt af den ene eller anden grund.
|
|
POST NR.
27
28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 |
OVERSKRIFT
Hovedstrøm Trimflaps Batterier Landstrøm og lader Elarbejde Lænsepumper El downriggers Vandudskiller Transducere. Instrumenter del I. Nyt førersæde. Lanterner Rustfrit stål Udvendig lys Indvendig lys Højttalere Renovering af flexiteak Fenderholdere Elsystem færdigt Elektronik Trailer Motorer Hyd. styring Trailerspil |
30: Landstrøm og 220v lader.
Jeg har nu fået installeret landstrøm og en CTEC M300 lader i båden. Selve panelet er fra Phippi og med et specielt vandtæt stik i skroget.
31: Elarbejde.
Elarbejdet skrider langsomt men sikkert frem. Det er ikke så få meter kabler der bliver trukket rundt i båden. Og jeg er ikke engang startet på elektronikken endnu.
Herunder lidt "stemningsbilleder"...
Herunder lidt "stemningsbilleder"...
32: Lænsepumper.
Båden var originale monteret med en enkelt lænsepumpe. Dette synes jeg ikke gav den fornødne sikkerhed i tilfælde af en utæthed. Så jeg har monteret tre pumper.
Agter har jeg sat to forskellige pumper. Begge med god kapacitet. Den ene har indbygget automatik der således automatisk slår til hvis der står vand. Den kan også aktiveres manuelt og jeg har således monteret en kontakt der bestemmer hvilken "mode" den står i. Lige ved siden af denne pumpe, står en anden pumpe hvis eneste formål er, at jeg også kan aktivere denne i nødstilfælde.
I kahytten findes en del søvandsventiler til toilet osv. Så jeg syntes det gav god mening at have en ekstra pumpe her i tilfælde af, at en ventil bliver utæt. Så der sidder en mindre Rule pumpe ved siden af trykvandspumpen.
Sammen med de ekstra pumper har jeg naturligvis lavet et par ekstra skroggennemføringer.
Agter har jeg sat to forskellige pumper. Begge med god kapacitet. Den ene har indbygget automatik der således automatisk slår til hvis der står vand. Den kan også aktiveres manuelt og jeg har således monteret en kontakt der bestemmer hvilken "mode" den står i. Lige ved siden af denne pumpe, står en anden pumpe hvis eneste formål er, at jeg også kan aktivere denne i nødstilfælde.
I kahytten findes en del søvandsventiler til toilet osv. Så jeg syntes det gav god mening at have en ekstra pumpe her i tilfælde af, at en ventil bliver utæt. Så der sidder en mindre Rule pumpe ved siden af trykvandspumpen.
Sammen med de ekstra pumper har jeg naturligvis lavet et par ekstra skroggennemføringer.
33: El til downriggers.
El til mine Cannon downriggers er lavet færdig. Det normale Cannon strømstik er monteret under selve basen. Ved siden af dette, sidder ledninger til transducersystemet til downriggerne. De er lige til at trække ud af den lille rustfri kappe og sætte i riggen.
34: Vandudskiller.
Det varer ikke længe inden bådens nye motorer skal sætte på. Så jeg er stille og rolig begyndt, at montere de rigningsdele der hører til motorerne. En del at dette er de to Yamaha vandudskillere der sørger for ren benzin til de to motorer. Jeg har monteret de forskellige fittings på filteret med Loctite 557. Så bør det være både tæt og benzinbestandig. De blå tape som ses på billederne, er blot for at sikre at der ikke kommer urenheder ind i filtret inden de sidste slanger monteres.
Man kan god få et filter der vil kunne klare to motorer. Men jeg har prioriteret den ekstra sikkerhed der ligger i at have seperate brændstofsystemer til motorerne. Således er der også seperate sugerør i tanken til hvert filter.
Man kan god få et filter der vil kunne klare to motorer. Men jeg har prioriteret den ekstra sikkerhed der ligger i at have seperate brændstofsystemer til motorerne. Således er der også seperate sugerør i tanken til hvert filter.
35: Transducere.
Bådens "sekundære" transducers er nu monteret på agteranden under bådens bracket. Med referance til det første billede herunder:
Fra venstre;
Første transducer er dybdemåler til mine Cannon downriggers. Den har ikke anden funktion, end at dybden under båden vises i displayet på mine rigger og kan derved bruges til at fiske i en konstant afstand fra bunden og som generel referance når loddet sænkes.
Anden fra venstre er en LSS-2 til structure scan HD. Den sidder ikke 100% optimalt grundet det "trin" der er under transduceren. Men jeg vil helst have den siddende her. Så jeg giverr det lige et skud og ser om ikke det er OK. Alternativt skal den flyttes op til venstre.
Tredie sensor er et standard skovlhjul der måler fart gennem vandet - glimrende til at vurdere overfladestrøm.
Yderst til venstre sidder en HS-WSBL. Det er nok en af de billigste transducers på markedet. Men på trods af dette et udemærket transducer. Grunden til at denne er monteret er, at den ved 83 Khz har en spredning på hele 52 grader. Dette giver en super overblik over fødefisk i området under trolling.
De sidste billder viser klargøring og montering af bådens "primære" transducer. Der er tale om en Airmar B-175 HW. Nok en af de fedeste chirp transducers på markedet og en ordentlig bamse. Denne transducer kommer uden stik montert. Så jeg har været i gang med at lodde et stik på. Desværre er det yderst sparsomt med vejledning til dette. Så det var lidt detektivarbejde, at finde ud at hvordan ledningerne skulle forbindes. Men med hjælp fra gode venner og internettet, tror jeg at det er blevet rigtigt.
Som det ses af billederne, er det en gennemføringstransducer i bronze. Den "chirper" fra 150-250 Khh - altså en såkaldt high chirp hvilket passer til det meste af det fiskevand jeg sejler på. Det lidt specielle ved denne model, er at den holder en fast vinkel på 25 grader. Det bliver rigtig spændende at se hvad den kan.
Fra venstre;
Første transducer er dybdemåler til mine Cannon downriggers. Den har ikke anden funktion, end at dybden under båden vises i displayet på mine rigger og kan derved bruges til at fiske i en konstant afstand fra bunden og som generel referance når loddet sænkes.
Anden fra venstre er en LSS-2 til structure scan HD. Den sidder ikke 100% optimalt grundet det "trin" der er under transduceren. Men jeg vil helst have den siddende her. Så jeg giverr det lige et skud og ser om ikke det er OK. Alternativt skal den flyttes op til venstre.
Tredie sensor er et standard skovlhjul der måler fart gennem vandet - glimrende til at vurdere overfladestrøm.
Yderst til venstre sidder en HS-WSBL. Det er nok en af de billigste transducers på markedet. Men på trods af dette et udemærket transducer. Grunden til at denne er monteret er, at den ved 83 Khz har en spredning på hele 52 grader. Dette giver en super overblik over fødefisk i området under trolling.
De sidste billder viser klargøring og montering af bådens "primære" transducer. Der er tale om en Airmar B-175 HW. Nok en af de fedeste chirp transducers på markedet og en ordentlig bamse. Denne transducer kommer uden stik montert. Så jeg har været i gang med at lodde et stik på. Desværre er det yderst sparsomt med vejledning til dette. Så det var lidt detektivarbejde, at finde ud at hvordan ledningerne skulle forbindes. Men med hjælp fra gode venner og internettet, tror jeg at det er blevet rigtigt.
Som det ses af billederne, er det en gennemføringstransducer i bronze. Den "chirper" fra 150-250 Khh - altså en såkaldt high chirp hvilket passer til det meste af det fiskevand jeg sejler på. Det lidt specielle ved denne model, er at den holder en fast vinkel på 25 grader. Det bliver rigtig spændende at se hvad den kan.
36: Instrumenter del I.
Jeg er i gang med at klargøre konsollet til de instrumenter jeg forventer dukker op i løbet af kort tid. Inden hullerne blev lavet, har jeg leget lidt med nogle papstykker for at vurdere de forskellige skærmstørrelser.
Det gjorde lidt ondt at skære i konsollet som jeg har brugt meget tid på at lave. Men det bliver dog fedt at se lidt skærme monteret.
I den ene side har jeg sat et lille ventilationsgitter. Det er nu ikke fordi de Simrad skærme der kommer i bliver ret varme. Men hullet bliver ikke rigtigt synligt. Så jeg så ingen grund til at lade være med at lave ventilationen.
Det gjorde lidt ondt at skære i konsollet som jeg har brugt meget tid på at lave. Men det bliver dog fedt at se lidt skærme monteret.
I den ene side har jeg sat et lille ventilationsgitter. Det er nu ikke fordi de Simrad skærme der kommer i bliver ret varme. Men hullet bliver ikke rigtigt synligt. Så jeg så ingen grund til at lade være med at lave ventilationen.
37: Nyt førersæde.
Alle bådens udvendige hynder og førersæde, er nu blevet ompolstret. Jeg har valg en mørk creme farve da jeg tror den vil stå godt til båden og samtidigt være en anelse mere praktisk end den normale hvide.
Jeg har valgt at hæve styrestolen en del i forhold til originalen for at få bedre udsyn og komme over nogle skærme som kommer på ovenpå konsollet. Stolen er således kommet på en piedestal som kan ændres i højde, rotere og skyde stolen frem i en skinne.
Jeg har valgt at hæve styrestolen en del i forhold til originalen for at få bedre udsyn og komme over nogle skærme som kommer på ovenpå konsollet. Stolen er således kommet på en piedestal som kan ændres i højde, rotere og skyde stolen frem i en skinne.
38: Lanterner.
Båden har fået nye fine LED sidelanterner, samt toplanterne. Jeg har endvidere koblet lyset i kompasset til lanterne. Så når lanternerne tændes, bliver kompasset oplyst også.
39: Rustfrit stål.
Jeg skulle jo have lavet lidt forskelligt rustfrit til bådens tag. Så jeg afmonterede taget og kørte det til en smed som så kunne gå og boltre sig med det projekt.
På taget er der nu kommet en fin tagbøjle hvor der er monteret radar, VHF antenner og lidt lys. Jeg har designet tagbøjlen med "løse" sideplader der er boltet på. Det betyder at hvis der en dag bliver behov for at ændre den, kan jeg nøjes med at lave nye sideplader. Højden på bøjlen er valgt for at give radaren optimale betingelser for at levere 100%.
Langs agter tagkanten er der monteret en bøjle med 12 stangholdere. Læg i øvrigt mærke til de to små plader til montering af dækslys.
Ud over disse dele, er der lavet plader til downriggerne og en dækplade hvor enderne på rælingslisten mødes agter.
På taget er der nu kommet en fin tagbøjle hvor der er monteret radar, VHF antenner og lidt lys. Jeg har designet tagbøjlen med "løse" sideplader der er boltet på. Det betyder at hvis der en dag bliver behov for at ændre den, kan jeg nøjes med at lave nye sideplader. Højden på bøjlen er valgt for at give radaren optimale betingelser for at levere 100%.
Langs agter tagkanten er der monteret en bøjle med 12 stangholdere. Læg i øvrigt mærke til de to små plader til montering af dækslys.
Ud over disse dele, er der lavet plader til downriggerne og en dækplade hvor enderne på rælingslisten mødes agter.
40: Udvendigt lys.
Jeg har installeret en række forskellige typer af udvendigt lys på båden.
På bøjlen med stangholderem er der placeret et par LED spots der oplyser agterdækket ganske kraftigt. De er på¨15W hver og spreder lyset i 60 grader og er naturligvis vandtætte.
Ved de små trin til sidedækket er der placeret lamper med LED pærer. Samme type lampe sidder i taget op oplyser cockpittet.
Under downriggerne er der placeret to små LED lamper i hver side. En hvid og en rød. Sammen med de to røde, tænder en tilsvarende rød lampe i bådtaget. Dette skal fungere som natlys.
Endeligt har jeg placeret et par spots på tagbøjlen. De er ikke kraftige nok til at blive brugt som deciderede søgelys, men er tiltænk til havnemanøvrer i mørke.
På bøjlen med stangholderem er der placeret et par LED spots der oplyser agterdækket ganske kraftigt. De er på¨15W hver og spreder lyset i 60 grader og er naturligvis vandtætte.
Ved de små trin til sidedækket er der placeret lamper med LED pærer. Samme type lampe sidder i taget op oplyser cockpittet.
Under downriggerne er der placeret to små LED lamper i hver side. En hvid og en rød. Sammen med de to røde, tænder en tilsvarende rød lampe i bådtaget. Dette skal fungere som natlys.
Endeligt har jeg placeret et par spots på tagbøjlen. De er ikke kraftige nok til at blive brugt som deciderede søgelys, men er tiltænk til havnemanøvrer i mørke.
41: Indvendig lys.
Bådens indvendige loftslys er færdiginstalleret. Jeg har lavet et "afbryderpanel" ved indgangen til kahytten. De tre afbrydere tænder LED lamper i tre forskellige området. På badeværelset og to steder i kabinen.
42: Højttalere.
Der er nu klargjort til at der kommer noget anlæg i båden. Jeg har monteret to sæt højttalere fra Lowrance i båden. Det ene sæt sidder i kabinen og det andet i cockpittet. De bliver koblet op til en Sonic hub med Bluetooth modul, så jeg kan styre musikken fra min plotter og streame fra min telefon.
43: Renovering af flexiteak.
Båden har et flexiteak dæk. Jeg hat været i gang med at shine dækket lidt op. Det foregår ganske enkelt med sandpapir korn 60 og håndkraft. det bliver næsten som nyt igen og tager egentligt ikke så lang tid. Jeg kunne nok få det helt som nyt ved at slibe lidt mere end jeg gjorde. Men jeg vil hellere have muligheden for at slibe lidt flere gange over bådens levetid end få gange med bedre resultat.
44: Fenderholdere.
Båden har fået seks kurve til fendere monteret på søgelænderet i bådens front. Det er en fin måde at opmagasinere sine fendere på da de ikke er i vejen under sejlads.
Jeg har købt seks helt sorte fendere til holderne. Fendere bliver altid trælse at se på efter kort tid. Så mon ikke den sorte farve gør det mere tåleligt.
Jeg har købt seks helt sorte fendere til holderne. Fendere bliver altid trælse at se på efter kort tid. Så mon ikke den sorte farve gør det mere tåleligt.
45: Elsystemet færdigt.
Elsystemet er nu endeligt færdigt. Jeg har ingen anelse om hvor mange meter kabel jeg har trukket i båden. Men det er ikke få.
46: Elektronik.
Bådens elektronikpakke er nu monteret. Der er tale om en komplet pakke og alt er naturligvis fra SIMRAD.
47: Trailer.
Jeg har nu fået købt en ny trailer til båden. Det endte med en Brenderup 3500 kg. trailer.
Den har nogle fine kølruller agter og er genrelt en ganske stiv og hårdfør trailer. Jeg valgte dog at skifte den forreste kølrulle til den røde type fra Variant ligesom jeg monterede en ekstra, så der er fire kølruller i alt.
Efter hjemkomst fik traileren en tur med Prolan på alle dele der potentielt ruster, ligesom alle ruller blev adskilt og smurt med Prolan.
Der skal senere monteres elspil.
Den har nogle fine kølruller agter og er genrelt en ganske stiv og hårdfør trailer. Jeg valgte dog at skifte den forreste kølrulle til den røde type fra Variant ligesom jeg monterede en ekstra, så der er fire kølruller i alt.
Efter hjemkomst fik traileren en tur med Prolan på alle dele der potentielt ruster, ligesom alle ruller blev adskilt og smurt med Prolan.
Der skal senere monteres elspil.
48: Motorer.
En af de ting jeg virkelig have glædet mig til, var at få nye motorer på båden. Jeg havde naturligvis undersøgt markedet grundigt for at finde de helt rigtige kværne til båden. Det hele flaskede sig, så jeg fik netop den motor jeg allerhelst ville have monteret - nemlig Yamahas lækre F200G. Det er en letvægts 200 HK firecyindret motor med el gear/gas. Dens vægt til kraft forhold er virkeligt imponerende og kvaliteten på Yamahas motorer findes ikke bedre. Det ville ikke have været dyrere at vælge en 6 cylindret version, men jeg vill helst have en firebenet grundet brændstoføkonomi og vægten.
De bliver rigget op med et specielt Yamaha 5,5 tommers LCD display på konsollet hvor al information er tilgængelig og hvor trollingfunktionen kan styres på begge motorer. Herudover bliver de koblet på mit NMEA 2K netværk så motordata også er tilgængelige på netværksinstrumenterne.
De bliver rigget op med et specielt Yamaha 5,5 tommers LCD display på konsollet hvor al information er tilgængelig og hvor trollingfunktionen kan styres på begge motorer. Herudover bliver de koblet på mit NMEA 2K netværk så motordata også er tilgængelige på netværksinstrumenterne.
49: Hydraulisk styring.
Så er der kommet en Sea Star styring i båden. Selve ratpumpen er en Sportudgave med tilt så jeg kan vinkle rattet alt efter styrepositionen. Ved motorerne har jeg monteret en enkelt styrecylinder på styrbord motor med en fast stang til bagbord motor. Cylinder og stang købes som et sæt beregnet til dobbeltmontering.
Et af de helt store religiøse spørgsmål når vi snakker dobbeltmontering, er længden på stangen og dermed hvorledes de to motorer er vinklet i forhold til hinanden. Nogle mener, at de skal stå fuldstændigt parallelle, andre at de skal være vinklet lidt ud eller ind i forhold til hinanden....
Min mekaniker fandt noget fra Yamaha der viste, at de skal vinkles en smule så de to hækbølger mødes et stykke bag båden. Så sådan endte de med at blive monteret. Mon ikke det duer.
Et af de helt store religiøse spørgsmål når vi snakker dobbeltmontering, er længden på stangen og dermed hvorledes de to motorer er vinklet i forhold til hinanden. Nogle mener, at de skal stå fuldstændigt parallelle, andre at de skal være vinklet lidt ud eller ind i forhold til hinanden....
Min mekaniker fandt noget fra Yamaha der viste, at de skal vinkles en smule så de to hækbølger mødes et stykke bag båden. Så sådan endte de med at blive monteret. Mon ikke det duer.
50: Trailerspil.
Jeg har monteret et elspil fra Warrior på Bådtraileren. Det er et ganske billigt 9500 punds spil hvor der medfølger en trådløs fjernbetjening og der er påspolet syntetiske wire fra fabrikken.
Det fungerer upåklageligt og den eneste anke er, at der er en lille forsinkelse fra man slipper knappen på fjernbetjeningen til at spillet stopper. Men det lærer man naturligvis hurtigt at kompensere for.
Det var ikke muligt at finde en acceptabel monteringsplade til spillet. Så jeg fik en smed til at lave en 10 mm. plade som jeg fik varmegalvaniseret.
Af vægtmæssige hensyn, bliver der ikke monteret batteri på traileren. Så batteriet er i bilen og der sidder et 400 Amp. stik på spilledningen som batteriet koblet til med.
Det fungerer upåklageligt og den eneste anke er, at der er en lille forsinkelse fra man slipper knappen på fjernbetjeningen til at spillet stopper. Men det lærer man naturligvis hurtigt at kompensere for.
Det var ikke muligt at finde en acceptabel monteringsplade til spillet. Så jeg fik en smed til at lave en 10 mm. plade som jeg fik varmegalvaniseret.
Af vægtmæssige hensyn, bliver der ikke monteret batteri på traileren. Så batteriet er i bilen og der sidder et 400 Amp. stik på spilledningen som batteriet koblet til med.